torsdag 15. april 2010

Super sjokoladekake

Denne oppskriften fant jeg i sin tid på Kakefesten. Denne kaka blir alltid saftig og god, på tross av enkle ingredienser. Som langpanne blir den lav, og dermed super når man skal skjære til figurkaker hvor man ønsker fyll mellom lagene. Jeg bruker full oppskrift når jeg lager den i 25 cm rund form. Når jeg lager den i 30 cm form ganger jeg oppskriften med 1,4.

Super sjokoladekake

5 egg
4.5 dl sukker
3 ss Oboy/Nesquick
3 ss kakao
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
5.5 dl hvetemel
300 gr smeltet smør el margarin
3 dl kaldt vann

Pisk eggedosis av egg og sukker, eggedosisen skal være stiv (jeg pisker i ca 10 min). Bland i smeltet margarin.
Bland alt det tørre sammen, og tilsett i blanding
Tilsett kaldt vann til slutt.
Røra blir veldig tynn, og det er helt riktig.
Passer til stor langpanne (blir lav). Stekes ved ca 180 gr midt i ovnen, ca 25 minutter.
Eller i en 24-26cm form. Stekes da ved 160 grader i ca en time (test med kakenål el. om den er ferdig), lavt i ovnen.


Ønsker man en lysere kake er det bare å ta mer oboy og mindre kakao.



1 kommentar:

  1. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade om du ville bli med oss ​​til Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett. Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett