mandag 13. februar 2012

Vaniljesukker og vaniljeekstrakt




Endelig er vaniljeekstrakten helt ferdig, og tappet over på flasker. Den har godgjort seg i 6 måneder.

Da jeg lagde denne tok jeg utgangspunkt i en oppskrift jeg fant i bloggen Sweets2Share. (2,5 vaniljestenger til 1 dl vodka.) Når den er ferdig tilsettes om ønskelig litt vann. 

Jeg lagde ekstrakten ved å bruke:
8 dl vodka (40%)
10 Bourbon vaniljestenger
10 Tahitensis  vaniljestenger
(2,5 dl vann)

Jeg googlet diverse oppskrifter, og det er ulikt hvor lenge ekstrakten bør stå før den fylles på flasker. Jeg lot den stå i 6 måneder. Vaniljestenger er dyrt i Norge, men slett ikke like dyrt i resten av verden. For totalt 40 stenger betalte jeg rett over 150 kr.

Resten av stengene oppbevarer jeg godt innpakket i plast i matkjelleren, og brukes til så mangt. Blant annet til morsdagsgave. I år fikk mamma og svigermor hjemmelaget vaniljesukker. 

Til 250 g sukker/sukrin brukte jeg 1 vaniljestang med frø (man kan fint lage vaniljesukker av stenger hvor man har skrapt ut frøene, da ville jeg brukt 200 g sukker). Jeg brukte 2/3 bourbon vanilje og 1/3 Tahitensis (en type vil selvsagt fungere like bra). Tørket stengene på benken (ca 1 døgn). Kuttet de opp i mindre biter, og kjørte sammen med sukkeret i foodprosessoren. Siktet det så, for å få bort det som var igjen av biter.

Morsdagsgaver; en basert på sukker og en på sukrin
Hadde et par vaniljestenger i flaskene. Kanskje mulig å skimte?




3 kommentarer:

  1. Shit det var virkelig billig! 150 kr! Bestilte du på nett, eller kjøpte du selv i utlandet? :-D å hvor evnt skal man dra for å kjøpe? hehe! Har lyst til å prøve å lage vaniljeekstrakt!

    SvarSlett
  2. Jeg kjøpte på ebay. Noen av dem kjøpte jeg her: http://stores.ebay.co.uk/madagascanvanillaspices

    SvarSlett
  3. Så utrolig gøy ting å lage da :O) FLINKA :O)

    SvarSlett