lørdag 4. oktober 2014

Rullekake med blåbær

I høstferien har vi vært på hyttetur. Minstemor på 3 år og jeg plukket litt blåbær. Fra jeg var liten husker jeg godt da jeg sammen med to større jenter plukket bær som vi brukte i en rullekake.

Rullekake
4 egg
1.5 dl sukker
1 dl hvetemel
1 dl potetmel
knapt 0.5 ts bakepulver

Til fyll rørte vi blåbær, noen bringebær pg 1 ss sukker.

Rør stiv eggedosis. Bland det tørre og rør det forsiktig inn i eggedosisen. Bre det utover et bakepapir kledt stekebrett. Rullekaken stekes ved 250 grader i ca 5 min. Følg med så kaken ikke blir brent, men har en gylden, fin farge.

Mens kaken steker legger jeg et bakepapir på benken som jeg strør et tynt lag sukker over. Når kaken er ferdig hvelver jeg den over det sukrede bakepapiret. Oppå kaken med bakepapir legger jeg et fuktig kjøkkenhåndkle. Når kaka er lunken drar jeg av bakepapiret og smører syltetøyet utover. Rull kaken raskt sammen. Jeg ruller bakepapir utenpå og lar den avkjøles. La skjøten ligge ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar